Wet op de Reisovereenkomst

Stelt u als reisorganisator reizen samen voor uw klanten? Dan krijgt u vanaf 1 juli 2018 te maken met de nieuwe Wet op de Reisovereenkomst. Kort door de bocht: u loopt meer en grotere risico´s en bent verplicht om klanten nóg beter te informeren.

Wat is de nieuwe Wet op de Reisovereenkomst?

De nieuwe Wet op de Reisovereenkomst is de Nederlandse vertaling van de nieuwe richtlijn Pakketreizen, die de Europese Unie in 2015 invoerde. Het doel is om de consument beter te beschermen. De oude richtlijn dateert uit 1990, toen de reiswereld er nog compleet anders uitzag.

Voor wie gaat er het meeste veranderen?

De nieuwe wet heeft betrekking op alle reisondernemers, maar vooral voor reisagenten verandert er veel. Zij werken met een zogeheten gekoppeld reisarrangement. Wie reizen samenstelt met twee of meer diensten (bijvoorbeeld vlucht, hotel en huurauto) en een totaalprijs rekent, is voor de wet voortaan een reisorganisatie. In dit geval loopt u - als u nu wettelijk nog geen pakkettouroperator bent - in de nieuwe situatie dus meer ondernemersrisico´s.

Welke risico´s?

Als verkoper van pakketreizen bent u aansprakelijk als een leverancier afspraken niet nakomt en moet u in actie komen als een klant op vakantie in de problemen komt. Bij een calamiteit bent u bijvoorbeeld verplicht maximaal drie aanvullende overnachtingen te verzorgen voor de klant. Daarnaast geldt straks een uitgebreide informatieplicht.

Moeten touroperators hun businessmodel ook aanpassen door de nieuwe wetgeving?

De wet heeft minder impact op touroperators dan op reisagenten. Wel krijgen touroperators te maken met de extra informatieplicht. Ook moeten ze weten hoe ze moeten omgaan met mensen die op hun reisbestemming met een calamiteit te maken krijgen.

Hoe kan ik mij voorbereiden op de nieuwe wet?

Slimme reisondernemers brengen hun risicoprofiel nu al in kaart. Bent u voldoende verzekerd? Wellicht moet u zaken aanpassen of andere verzekeringen afsluiten. Datzelfde geldt voor uw algemene voorwaarden. Neem ze snel onder de loep, dan voorkomt u problemen in de toekomst. Vragen? Neem contact op met Uwreisaccountant.nl.

Wie gaat de nieuwe wet handhaven?

Naar verwachting gaat de Autoriteit Consument & Markt controleren of reisondernemers zich aan de wet houden. Consumenten die boeken bij ANVR-leden kunnen zich met klachten - net als nu - in eerste instantie melden bij de Geschillencommissie.