´Korting? Dat is bij ons uit den boze´

 

Hij ziet de nieuwe Wet op de Reisovereenkomst als een grote kans, geeft z´n klanten nooit korting en constateert dat in toenemende mate sprake is van oneerlijke concurrentie tussen stenen reisbureaus en ZRA´s. In gesprek met Jeroen van Sprang (41), eigenaar van Toerkoop Del Monde in Heeze (Brabant) en voorzitter van vereniging Toerkoop.

2018 is voor veel reisondernemers tot nu toe een goed jaar. Hoe gaan de zaken bij Toerkoop Del Monde?

De eerste drie kwartalen zijn boven verwachting verlopen en ik ben ook positief gestemd over het vierde kwartaal. De erg mooie zomer heeft geen dip veroorzaakt in de boekingen. Wel een verschuiving in last minutes van de standaard Middellandse Zee-bestemming naar verre reizen in de resterende maanden van het jaar.

Waar zit bij jullie de grootste plus?

In het maatwerk. Het blijft een leuke uitdaging om met onze kennis optimaal in te spelen op de wensen van de klant. Meestal rolt daar een mooie reis uit, maar soms is ´nee´ ook een goed antwoord. We verkopen alleen producten waar we honderd procent achter staan. Aantrekkelijk voor de klant en qua marge ook voor ons.

Bij een reis boeken denken mensen tegenwoordig al snel aan korting.

We hebben gelukkig een vaste klantenkring die goed advies belangrijker vindt dan bodemprijzen. Natuurlijk hanteren wij scherpe prijzen, maar extra korting is bij ons uit den boze. Klanten komen bij ons binnen voor een goed product en deskundig advies. Daar hangt een prijskaartje aan. Wat dat betreft ben ik blij met touroperators die met adviesprijzen zijn gaan werken. Online aanbieders die van kortingen leefden zijn daardoor buitenspel gezet.

Hoe ga je met klanten om die vooral bezig zijn met het vergelijken met prijzen?

Daar ga ik niet tegen vechten. Sterker nog, ik kijk vaak met ze mee en wijs ze dan op de gevaren van boeken bij een partij als Booking.com en Ryanair. Als er tijdens je vakantie iets mis gaat, heb je bij ons een vast aanspreekpunt. Bij een intermediair ligt dat meestal anders.

Hoe bevalt de nieuwe Wet op de Reisovereenkomst?

Een nieuwe wet kun je vrezen, maar zelf zie ik vooral voordelen. De markt ligt open, partijen als TUI en Thomas Cook hebben niet langer het alleenrecht. We gaan voor het samenstellen van een reis nu ook de grens over, doen bijvoorbeeld zaken met Duitse touroperators. In Brabant hebben we daar veel voordeel van met nabijgelegen vliegvelden in onder meer Eindhoven, Weeze, Dusseldorf en Brussel, maar ook collega´s in Noord-Holland kunnen daarvan de vruchten plukken. Voor een groot prijsverschil willen de meeste mensen best een uurtje langer in de auto zitten.

In 2003 nam je op 26-jarige leeftijd Del Monde over. Vijftien jaar later ben je nog steeds één van de jongste eigenaren van een stenen reisbureau in Nederland. Hoe voelt dat?

Voor mij persoonlijk is het best bijzonder, maar voor de branche vind ik het zorgwekkend. De lat om een stenen reisbureau te beginnen ligt blijkbaar zo hoog dat jongeren massaal afhaken. Het is aantrekkelijker om als mobiele reisagent aan de slag te gaan. Dan hoef je niet aan al die strenge regels en SGR-eisen te voldoen.

Pleit je voor versoepeling van de SGR-eisen?

Wellicht is het goed om bepaalde regels iets aan te passen, al moet je daar natuurlijk wel voorzichtig mee zijn. Je hebt te maken met flinke omzetten en daar moet je niet laconiek mee omgaan. Aan de andere kant is nieuwe aanwas belangrijk voor de continuering van de lokale reisondernemingen.

Wat zou je graag zien veranderen?

Er is in toenemende mate sprake van oneerlijke concurrentie tussen stenen reisbureaus en sommige ZRA´s. Als je als ZRA vanuit je garage werkt, ben je in mijn ogen ook gewoon een reisbedrijf en dat zou betekenen dat je net als reisbureaus moet voldoen aan de SGR-eisen. Een moeilijk punt, maar hier moet als je het mij vraagt wel iets gebeuren.

Naast het runnen van je reisonderneming ben je actief als voorzitter van Toerkoop. In oktober vorig jaar stapten zestien Van Gerwen reisbureaus uit de vereniging. Hoe staat Toerkoop er nu voor?

We zitten gelukkig weer in rustig vaarwater. Dat is het allerbelangrijkst. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een nieuwe positionering van de vereniging. In oktober bestaan we alweer vijftig jaar en zullen we concrete ideeën presenteren waarmee we onze leden nóg beter gaan ontzorgen, naast onze scherpe inkoopdeals.

Met 150 leden was Toerkoop ooit de grootste retailorganisatie voor reisondernemers. Inmiddels zijn er nog maar 19 kantoren aangesloten. Wat zijn de gevolgen voor jullie dienstverlening?

Er is - mede door natuurlijk verloop- inderdaad veel veranderd, maar we kunnen ons desondanks prima redden. We werken tegenwoordig met slechts één parttimer in vaste dienst en kopen daarnaast veel expertise in. Dat betekent meer flexibiliteit en lagere vaste kosten. Bij groei kunnen we snel opschalen, maar groeien is zeker geen moetje. We hebben nu een fijne groep. De neuzen staan dezelfde kant op en iedereen heeft dezelfde pet op.

Terug naar je eigen onderneming. Wat zijn je ambities voor de komende twee jaar?

Ik roep het al heel lang, maar we willen nu echt meer gaan doen op touroperator vlak. We hebben veel kennis van bepaalde bestemmingen in Zuidoost-Azië en Afrika. Het doel is om mooie nieuwe merken in de markt te zetten.

En zit er nog een tweede kantoor in?

Zeg nooit nooit. Misschien ga ik zelf ook nog wel een keer met ZRA´s aan de slag. We kijken wel wat er op mijn pad komt. Ik ben nog jong genoeg voor een mooie uitbreiding.