Jouw omzet flink verhogen? Dit kun je leren van de beste zelfstandige reisadviseurs ter wereld

 
Dat ze met basketbal nauwelijks te kloppen zijn is bekend. En iedereen kent hun nieuwe president. Maar wist jij ook dat de Verenigde Staten over de succesvolste zelfstandig reisadviseurs (ZRA) ter wereld beschikken? Wat kunnen we in Nederland leren van deze Amerikaanse top-ZRA´s? De cijfers

Na enkele zeer magere jaren zijn de Amerikaanse ZRA´s aan een indrukwekkende opmars bezig. In 2015 was de gemiddelde jaaromzet 476.000 dollar, maar liefst 148.000 (!!) meer dan in 2014. De exacte cijfers van 2016 zijn nog niet bekend, maar alle signalen wijzen erop dat de explosieve omzetgroei een vervolg heeft gekregen.

VS - Nederland: 1-0

Terug naar Nederland. Ons land telt op dit moment ongeveer duizend zelfstandig reisadviseurs. De gemiddelde jaaromzet van deze ZRA´s is nu nog vergelijkbaar met die van de collega´s in de VS, maar qua omzetontwikkeling moeten we het duidelijk afleggen tegen de Amerikanen. Natuurlijk is Nederland een ander land dan de VS, maar wie naast de cijfers ook de Amerikaanse aanpak bestudeert, kan maar één ding concluderen: Nederlandse ZRA´s kunnen leren van hun Amerikaanse collega´s.

Het geheim ontrafeld

Opvallend aan de Amerikaanse ZRA´s is dat ze in hoog tempo professionaliseren en dat de meesten zich specialiseren in een activiteit of bestemming: een niche. Door hun sterk verbeterde kennis van marketingtechnieken, met sociale media en CRM-tools als belangrijke speerpunten, kunnen zij een brede klantenkring aanspreken. Vaak zelfs tot ver buiten hun regio.

Grijp die kansen!

De VS het land van de onbegrensde mogelijkheden? Dan kennen ze Nederland nog niet. Ook hier liggen enorme kansen voor ZRA´s:

1. Specialisatie

Ontstijg de grijze massa en durf te specialiseren. Op nichemarkten is minder concurrentie. Exclusiviteit, betere marges, meer werkplezier en ga zo maar door.


2. Cross selling

Je kunt natuurlijk alleen reizen verkopen, maar waarom zou je de klant niet volledig in de watten leggen? Autoverhuur, verzekeringen, excursies.. je klanten worden er blij van en jouw kassa rinkelt.


3. Professionaliseer

Verrijk je kennis. Kennis is macht: je biedt iets waar anderen voor willen betalen.


4.Toon je ondernemersgeest

Niet iedereen die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel is een ondernemer. Een echte ondernemer, een entrepreneur, is een ondernemende ondernemer.

Wilco Bouwman van Uwreisaccountant.nl is al bijna dertig jaar actief in de reisbranche. Hij begeleidt veel Zelfstandig Reisadviseurs en is jurylid bij de verkiezing ´ZRA van het jaar´.