Dubbelfunctie valt op in reiswereld: ´Op pad met de directeur´

 

Reisondernemingen runnen vanachter een bureau? Dat is niets voor Johan Bakker (52). Het liefst gaat hij als buschauffeur op pad met z´n klanten. ´De beste manier om de kwaliteit van een reis te waarborgen.´

Een afspraak maken met Johan Bakker valt niet mee. Hij is druk met Bakker Reizen, met vestigingen in Assen en Hoogeveen. Tussen de bedrijven door zijn er uitstapjes met de touringcar naar Engeland, België en Denemarken. ´Hard werken vind ik heerlijk. Op deze manier kan ik echt mijn ei kwijt. Afwisseling én veel klantcontact, helemaal super.´

In de reiswereld ben je met jouw dubbelfunctie een vreemde eend in de bijt. Hoe reageren collega´s?

´De meesten vragen zich af waar ik de tijd vandaan haal voor het chauffeurswerk. Dan leg ik ze uit dat het team (zes medewerkers, red) zich prima redt zonder mij. Je hoeft anno 2018 niet per se fysiek aanwezig te zijn om een bijdrage te kunnen leveren. Mijn laptop gaat mee op reis en er is overal wifi. In Denemarken heb ik in de avonduren bijvoorbeeld heel veel kunnen wegwerken. Pluspunt: er is niemand die je stoort.´

Altijd al buschauffeur willen worden?

´Op jonge leeftijd reed ik al mee met mijn vader, die dezelfde dubbelfunctie had als ik. Prachtig vond ik dat. In militaire dienst heb ik op 21-jarige leeftijd mijn groot rijbewijs gehaald. Vervolgens ben ik jarenlang vrachtwagenchauffeur geweest. Totdat ik in 2000 Reisburo Bakker - zoals het destijds heette- overnam van mijn ouders.´

En toen kroop je zelf ook achter het stuur van de bus?

´In eerste instantie af en toe, maar sinds 2010 veel vaker. Noodgedwongen, want de zaken gingen in die periode minder. Ik had de keuze uit afscheid nemen van nog meer medewerkers of extra inkomsten genereren door zelf als buschauffeur op pad te gaan. Ik koos voor het laatste en van die beslissing heb ik geen seconde spijt gehad. Ik geniet van de afwisseling en heb nu nóg meer contact met onze klanten. Die vinden het vaak leuk om met de ´directeur´ op pad te gaan. Ik krijg jaarlijks zelfs speciale verzoeken, zoals laatst van een groep bouwvakkers die ik al meerdere keren heb gereden.´

Heb je als chauffeur een speciale aanpak?

´Ik ben zakenman en entertainer. Ik probeer altijd leuke dingen te verzinnen en mijn passagiers met een beetje humor van toeristische info te voorzien. Maar bovenal ben ik heel laagdrempelig: iedereen kan altijd bij mij terecht voor een praatje.´

Hoe staat je onderneming ervoor?

´Ik mag niet klagen. In de glorietijd hadden we vier filialen en achttien medewerkers, maar dat is alweer even geleden. Na een moeilijke periode hebben we inmiddels alweer enkele jaren duidelijk de stijgende lijn te pakken.´

Wat heb je gedaan om uit de negatieve spiraal te komen?

´De juiste mix vinden van kennis en kennissen. Toen ik het bedrijf in 2000 overnam van m´n ouders zaten we in Hoogeveen in een klein kantoor van 35 vierkante meter. Klanten kwamen met een tas van de concurrent binnen om bij ons ook een boekje te halen. Om vervolgens via internet te boeken. Dat geshop stopte toen we in 2003 verhuisden naar een groter pand, aan de overkant van de straat. Een romp van een vliegtuig en een Mexicaanse veranda zorgden voor sfeer, we waren in één klap een belevingswinkel geworden en gingen reizen samenstellen in plaats van losse spullen verkopen. Plotseling draaide alles om dienstverlening en kennis. Klanten waardeerden dat, we kregen steeds meer de gunfactor. Desondanks volgden nog pittige jaren, maar er was wel sprake van een kantelpunt. We trokken na de verhuizing een compleet ander publiek.´

Waar zit momenteel de grootste groei?

´In groepsreizen voor mensen met een beperking. In 2007 werden wij benaderd door een zorginstelling die al jaren groepsreizen organiseerde. Zij wilden van het risico af en er ontstond een mooie samenwerking. Wij stellen de reizen samen en de zorginstelling regelt met hulp van vrijwilligers de uitvoering, zorg en dagbesteding. De samenwerking bevalt van beide kanten goed. We gaan heel Europa door en onze gasten komen inmiddels uit heel Nederland. Werken met mensen met een beperking vind ik fantastisch. Er is altijd leuk contact, dit is echt een dankbare doelgroep.´

Welke ontwikkelingen in de branche houden je op dit moment bezig?

´De laatste weken heb ik mij verdiept in de AVG. Hoe gaan wij om met de gegevens van onze klanten en aan welke regels moeten we voldoen? We hebben de boel al redelijk onder controle, maar het vraagt wel om een bepaalde bewustwording.´

De nieuwe Wet op de Reisovereenkomst is een andere ontwikkeling met de nodige impact. Hoe ervaar jij dat?

´Helaas zijn er in de branche meerdere partijen die met allerlei geknutsel het risico toch bij een ander proberen te leggen, maar daar werk ik niet aan mee. Ik ben verantwoordelijk voor de reis van mijn klant. Mocht er wat gebeuren dan komt hij/zij bij mij en probeer ik het op te lossen. Als de klant blij is, ben ik het ook.´

Hoe zie je de toekomst van je reisonderneming? ´Mijn ideale plaatje is dat we ons kantoor in Assen gaan delen met de zorginstelling. Samen gaan we nóg meer groepsreizen organiseren zodat de helft van onze omzet straks uit maatwerk reizen bestaat. En zelf blijf ik natuurlijk lekker actief als buschauffeur. Dat werk wil ik voor geen goud missen.´