Al bijna 25 jaar succesvol zonder marketingstrategie

 

Om haar heen zag ze in 24 jaar veel stenen reisbureaus verdwijnen, maar Melanie Martens (48) van TravelXL Reisbureau Geldrop is still going strong. Zonder uitgebreide marketingstrategie…

In 1994 startte je, samen met een zakenpartner, zonder enige ervaring in de reiswereld een reisbureau. Een gewaagde stap?

Ik was 24 en had een baan die ik niet leuk vond. Het reisbureau kwam op m´n pad en ik besloot het een kans te geven. De risico´s waren niet al te groot en ik dacht ´ik zie wel waar het schip strandt.´

Je begon onder de vlag van Star Travel, werkte later onder de naam VakantieXperts en tegenwoordig onder TravelXL. Grote veranderingen?

Dat valt wel mee. Dankzij een vaste klantenkring is onze omzet al jaren vrij stabiel. Eigenlijk maakt de naam niet zoveel uit, ik doe hier gewoon mijn ding.

Veel collega´s hebben de tent de afgelopen jaren noodgedwongen moeten sluiten. Jij draaide zelfs in de crisisjaren een prima omzet. Wat is jouw geheim?

Heel veel persoonlijk contact met de klant, voortdurend prijzen vergelijken en heel veel service bieden. Met oogkleppen op pakketjes verkopen hebben wij nooit gedaan. Onze meerwaarde is dat wij voor onze klanten alles tot op de bodem uitzoeken. ´Packaging´, het samenstellen van complete reizen op maat, doen wij bijvoorbeeld al jaren. Eindhoven Airport zit hier om de hoek en ook in bijvoorbeeld Düsseldorf ben je zo. Veel klanten laten hun vakantiebestemming afhangen van de vliegbestemmingen vanaf die luchthavens en dat vraagt om maatwerk.

Wat is jullie marketingstrategie?

Die hebben we niet. Onze kracht is dat we veel kennis en ervaring hebben en erg ver gaan voor onze klanten. We zijn sterk in maatwerk. Van de mogelijkheden van internet maken we minimaal gebruik. Soms word ik een beetje onzeker als ik hoor dat anderen wél nieuwsbrieven versturen of erg actief zijn op sociale media. Maar wij blijven ons werk op onze eigen manier doen. We draaien prima, dus blijkbaar doen we toch iets goed.

Op dit moment heb je een team van 7 medewerkers en vallen er 8 ZRA´s onder je bedrijf. Wat zijn je ambities voor de komende jaren?

Doorgaan op de huidige weg. Flink groeien klinkt leuk, maar dat hoeft van mij niet per se. We hebben een ervaren team en een goede naam in Geldrop. Ik ben heel gelukkig als dit blijft zoals het is.

Waar kun jij je in je werk over opwinden?

Over het gebrek aan loyaliteit van de grote touroperators. Als reisbureaus hebben we ze de afgelopen decennia mede groot gemaakt en als bedankje worden we stilletjes aan buitenspel gezet. De commissies zijn tegenwoordig laag en ook op internet worden we aan de kant gezet. Klanten die bij ons voor advies komen en zelf willen boeken via de website van de touroperator kunnen daar tegenwoordig niet meer aangeven dat ze de boeking via ons willen afhandelen. De liefde moet duidelijk van één kant komen en daar word ik wel eens verdrietig van.

Welke trends zie jij in de reiswereld?

Een trend is dat de aangeboden producten in de reisbranche steeds ´kaler´ worden. Voor allerlei zaken moeten onze klanten bijbetalen, zelfs bij een gerenommeerde maatschappij als de KLM. Die extra kosten verschillen echter ook weer per bestemming. De wereld wordt complexer, waardoor het ons steeds meer tijd kost om alles goed uit te zoeken voor onze klanten.

Heb je door alle drukte nog wel tijd om zelf op vakantie te gaan?

Ik ben bezig met een kleine inhaalslag. De eerste 17 jaar heb ik vooral heel veel gewerkt, maar nu we een vast team hebben kan ik er makkelijker even tussenuit. Mexico is mijn favoriete bestemming voor een relaxvakantie en Afrika is geweldig vanwege de cultuur en prachtige natuur. Met een drankje op de veranda, terwijl de wilde dieren voorbij lopen. Daar kan ik echt van genieten!

In maart 2018 bestaat je winkel 25 jaar. Groot feest?

Aan een feestprogramma wordt nog gewerkt, maar deze mijlpaal laten we zeker niet stilletjes voorbij gaan. Wat trouwens wel leuk is om te vermelden is dat er eigenlijk twee jubilea zijn. Wilco Bouwman is volgend jaar al 25 jaar mijn accountant is. Hij kent alle ins en outs van de reiswereld en daar pluk ik al jaren de vruchten van.